LinkedIn Twitter Facebook Email Print
Risk. Reinsurance. Human Resources.

Dobry przełożony na lata

“Polacy coraz częściej pozytywnie postrzegają swoje relacje z przełożonymi – twierdzi Łukasz Marciniak, dyrektor rozwoju sprzedaży w Grupie Pracuj. Tę opinię potwierdzają badania portalu rekrutacyjnego Pracuj.pl dowodzące, że specjaliści są zazwyczaj zadowoleni z relacji z szefami. Aż tak zadowoleni, że sympatia do firmy i przełożonego jest najważniejszym argumentem wskazywanym przez tych uczestników ankiety, którzy nie szukają nowej pracy. Ten powód podało 60 proc. specjalistów, którzy nie szukają nowego pracodawcy. Nie bez powodu
popularne w branży HR powiedzenie głosi, że ludzie przychodzą do firmy, a odchodzą od szefa.
53 proc. pracowników jako powód pozostania w firmie wskazało dobrą atmosferę w zespole, na którą duży wpływ również mają przełożeni. Podobnie jak na motywację zespołu i jego efektywność.

Magdalena Warzybok, dyrektor Praktyki Talent w Aon, przypomina, że nierzadko w tej samej firmie, z tymi samymi wynagrodzeniami, procesami, kulturą organizacyjną zdarzają się zespoły z bardzo niskim poziomem zaangażowania (20–30 proc.), ale są tam też i takie, gdzie zaangażowanie pracowników sięga 80–100 proc. Jak to jest możliwe? – Badania Aon pokazują, że relacje z bezpośrednim przełożonym mają decydujące znaczenie w postrzeganiu całego środowiska pracy, patrzymy na firmy poprzez okulary, jakimi jest nasz szef – zaznacza Magdalena Warzybok.

Według ubiegłorocznego badania Aon, które objęło ponad 57 tys. pracowników i prawie 8 tys. menedżerów z 131 firm, ponad połowa pracowników uważa, że bezpośredni przełożony docenia ich wkład i wspiera ich rozwój. Jeszcze więcej (55 proc.) badanych wskazało, że szef zachęca ich do pomysłów i sugestii związanych z pracą, a prawie co drugi uważa zaś, że szef jest fachowym wsparciem w kwestiach zawodowych. Nieco gorzej menedżerowie wypadli pod względem stawiania jasnych oczekiwań i celów oraz umiejętnej motywacji do jak najlepszej pracy, choć co trzeci pracownik docenia ich starania.

Jeszcze bardziej pozytywny obraz menedżerów przynosi badanie Pracuj.pl przeprowadzone wśród specjalistów – aż 93 proc. z nich twierdzi, że dogaduje się ze swoim szefem i niemal tyle samo badanych ocenia, że ma z przełożonym swobodne relacje. Jak zwracają uwagę eksperci portalu, częściej deklarują to osoby, które zarabiają więcej.

– Można przypuszczać, że zajmują one wyższe stanowiska albo mają dłuższe doświadczenie, co pozwala na większą swobodę w kontaktach z przełożonymi – twierdzi Aleksandra Skwarska z Grupy Pracuj.

Jak ocenia Łukasz Marciniak, coraz bardziej dojrzałe podejście szefów do budowy relacji z pracownikami to wynik zarówno trendów napływających z zagranicy, jak i rosnącej świadomości znaczenia marki pracodawcy w firmach. Widać to zwłaszcza w branżach z rynkiem pracownika, w których rosnący nacisk kładzie się na rozwój menedżerów w obszarach kompetencji miękkich. To tam tworzone są wewnętrzne polityki rozwoju pracowników.

Konstancja Zyzik, menedżer ds. rekrutacji i employer brandingu w Grupie Pracuj, zaznacza, że chociaż wysoki poziom zarobków od dłuższego czasu pozostaje na szczycie piramidy potrzeb pracowników, ale to nie płaca utrzymuje największe talenty na dłużej. Jak wynika z badania Pracuj.pl, specjaliści chcą czuć się docenieni za osiągnięcia i mieć przekonanie, że zarówno szef, jak i firma mają pomysł na rozwój zatrudnianych osób.

Agnieszka Milewczyk, partner zarządzający w firmie doradczej Korn Ferry Hay Group, przypomina, że rozwój zawodowy i możliwość uczenia się nowych rzeczy jest na czele rankingów dotyczących tego, na czym pracownikom najbardziej zależy.

Wciąż pracownik ponosi odpowiedzialność za to, by wykazać chęć rozwoju, ale to menedżer powinien ów rozwój umożliwić. –Szef odpowiada za 70 proc. działań rozwojowych, delegując rozwijające zadania, dostarczając bieżącą informację zwrotną i dając coraz większą odpowiedzialność – zaznacza Agnieszka Milewczyk.

Zdaniem Łukasza Marciniaka mądry szef wie, że dobre relacje z zespołem i dbałość o komunikację pozytywnie wpływają na atmosferę, która jest kluczowa, aby przywiązać specjalistę do firmy”.