LinkedIn Twitter Facebook Email Print
Risk. Reinsurance. Human Resources.
Aon Best Employer 2018 Photo 2

Czy jest najlepszy moment na przeprowadzenie badania zaangażowania?

Często słyszymy od Państwa obawę, czy to dobry moment na przeprowadzenie badania zaangażowania w firmie. Zdecydowana większość klientów opowiada nam o zmianach, które mają miejsce w organizacji, czasem poddając w wątpliwość sensowność badania w danym czasie. Są to bardzo różne zmiany – wdrożenie procesów, zmiany osobowe, fuzje, rebranding, zmiana biura, wdrożenie nowej strategii, zmiany związane z rozwojem firmy, itd.

Badanie zaangażowania z pewnością odradzimy Państwu w momencie planowanej redukcji zatrudnienia. W takim momencie mogłaby być ona postrzegana jako pochodna badania, tym samym podważając zaufanie do narzędzia, które jest poufne i anonimowe oraz nie ma na celu oceny pracowników. Również w przypadku planowanych dużych zmian w strukturze organizacyjnej dobrze jest rozpocząć badanie po ich wprowadzeniu. Ułatwi to znacznie organizację badania, jak również pracę z jego wynikami. Alternatywnie można poprzedzić restrukturyzację przeprowadzeniem badania gotowości pracowników do zmian, które dostarczy podstaw m.in. do planowania komunikacji.

Niemniej większość zmian warto wykorzystać jako szansę w kontekście planowanego badania. Przykładowo, wdrażając nową strategię w komunikacji badania warto podkreślić, dlaczego przeprowadzamy badanie i chcemy budować zaangażowanie – by móc ją realizować potrzebujemy zaangażowanych ludzi. Zmiana w Zarządzie lub nowy Dyrektor HR w firmie – to również świetny moment na badanie, a nie powód, by z niego zrezygnować. Badanie potraktujmy wtedy dodatkowo jako tzw. „kartę otwarcia”. Powtarzając badanie po pewnym czasie zaobserwujemy, jak zmieniła się percepcja Najwyższej Kadry Zarządzającej, bądź innych obszarów związanych np. z inicjatywami podjętymi przez nowy zespół HR.

Zastanawiając się nad terminem badania nie wskażemy Państwu najlepszego momentu w roku, gdy warto je przeprowadzić. Badania prowadzimy przez cały rok, co pozwala na wybór optymalnego dla Państwa terminu. Pomimo okresu urlopowego termin wakacyjny cieszy się dużym zainteresowaniem. Warto wtedy zaplanować 3-4 tygodnie na przeprowadzenie badania, aby osoby planujące na ten czas urlopy, miały możliwość wzięcia udziału. To również dobry moment w kontekście późniejszej pracy z wynikami. Przykładowo, przeprowadzając badanie w lipcu otrzymują Państwo wyniki z końcem sierpnia, co pozwala na przeprowadzenie kaskady komunikacji, wypracowanie planu działań oraz pierwsze wdrożenia jeszcze przed końcem roku.

Agata Nagórska
Menedżer programu Aon Best Employers

agata.nagorska@aon.com